ESF-televoting gedurende hele programma

Tijdens beide halve finales en de finale kan er in 2010 vanaf het begin van de optredens al gestemd worden. Dat maakte de EBU vandaag bekend. In het televotingtijdperk werd voorheen een periode van 15 minuten na afloop gebruikt om te kunnen stemmen.

Tijdens de afgelopen edities van het Junior Songfestival werd het systeem al uitgeprobeerd, maar tot nu toe werd het nog niet ingevoerd op het ESF. In 2010 kan er gestemd worden vanaf het eerste optreden tot vijftien minuten na afloop van het laatste optredende land.

"Het is logischer om meteen te kunnen stemmen als je een nummer ziet en hoort dan dat je dat pas na afloop kunt doen. In diverse nationale selecties blijkt dit systeem ook succesvol", zegt Svante Stockelius.

De EBU hoop verder de impact van de televoting te vergroten door de mogelijkheden om te kunnen stemmen uit te breiden en zo ook de druk op de diverse telefoonnetwerken te verminderen. Uit onderzoek van Digame, de televotingpartner van de EBU, blijkt dat er de landen die als eerste optreden geen voordeel hebben. Zoals eerder gemeld telt de televoting volgend jaar voor 50% mee in de eindscores. De vakjury heeft de andere 50% van de punten in handen. (bron: EBU)

130 thoughts on “ESF-televoting gedurende hele programma

  1. In-der-daad…
    En dan nog zo’n leuk verhaal er omheen verzinnen hxc3xa8..

    Mooi K_t ook als als laatste bent, heeft half Europa zijn sms al verstuurd.. (want de gemiddelde Europeaan gaat niet 6 smsjes versturen voor het ESC)

  2. Tja, als OOK de finale een 50/50 systeem krijgt, moet er toch nog wat extra geld te halen zijn.

  3. Vindt dit een raar systeem. Tussen het 1e land en het laatste zit toch gauw zo’n kleine 2 uur, dus dan wordt je toch behoorlijk benadeeld als je als laatste moet optreden. Maar idd het is ze alleen voor de poen te doen. Er komt op deze manier heel wat meer binnen.

  4. en de EBU telt haar centjes rustig verder…Dan heeft het oostblok juist meer kans dus er verandert niets..maar ja de centen…

  5. het Eurovisie Eurosongfestival (Het xe2x82xacfestival)

  6. Svante Stockelius, is een GELDWOLF.

    Hij zou beter de landen helpen die afhaken wegens geldgebrek.

    Of heeft hij een feestlift nodig ???

  7. Een feestlift? Zo’n feestbeest lijkt hij mij niet ;)

    Op zich kan dit best werken en maakt het niet veel uit. De kijkcijfers lopen toch pas op tegen het einde van de optredens. Maar zeg dan in ieder geval dat het om de centen gaat ipv deze drogredenen.

  8. Tja, de reacties zijn ook altijd voorspelbaar. Iedereen weet toch dat ie $vante $tock(aandeel)selius heet. Tja en dan heb ik nog niet eens de eurotekst gebruikt.

    Al zal ie zich wel in Zweedse kronen laten uitbetalen ;)

  9. Dit is weer een fikse domper. Natuurlijk is het klinkklare ONZIN wat uit het perscommuniquxc3xa9 naar voren komt. Wat startvolgorde betreft zal dit absoluut gevolgen hebben voor landen als Turkije. Reken maar dat de 12 van Nederland voor Turkije nog harder vastgeramd wordt.

    Er is ook niet echt nagedacht over de gevolgen van zo’n systeem. Televoters zijn al zo ongeduldig. De verschillen tussen de stemmen van jury’s en televoters kunnen zo nog veel groter worden.

    En idd…….het festival draait meer en meer om de centen. Jammer.

  10. Svante Stockelius, kan die nooit eens niet normaal doen ???
    Moet die altijd maar aan geld denken, terwijl er landen zijn die afhaken wegens geldgebrek.

  11. Ach, xc3xa9xc3xa9n voordeel: hoef ik in mei geen geld meer uit te geven om te stemmen want hiermee garandeer je gewoon dat de Turken en Armenen weer de maximale punten krijgen van de televoting. Hopen dat de jury dat een beetje tactisch kan compenseren.

  12. Tuurlijk doen ze het ook voor de poen, maar het is toch handig dat als je een liedje leuk vindt gelijk kan stemmen voordat je vergeet hoe die ging?

  13. Wat maakt het nu uit of je maar 15 min kan bellen of de ganse uitzending ? Laat die domme Turken, Armenixc3xabrs, Grieken, …. maar lekker stemmen. Brengt meer geld in het laatje voor de EBU.

    En televoting telt toch maar voor de helft van de punten.

  14. Mag ik even zxc3xa9xc3xa9r kritisch opmerken dat de opbrengst uit televoting nagenoeg geheel terug gaat naar alle deelnemende omroepen, en zij dus onder de streep minder betalen voor hun deelname? Dat betekent dat er voor de deelnemende omroepen meer geld overblijft om programma’s van te maken. Dat lijkt me, vooral in deze moeilijke tijden voor Europese publieke omroepen, geen slechte zaak.

    Bij het Junior Songfestival, alsook bij een aantal nationale selecties, blijkt jaar na jaar dat een vroege startvolgorde (en dus meer tijd om te stemmen) geen bijdrage levert aan een goed resultaat.

    Kijk ook even naar http://omroepdatabank.kro.nl/poteduur/productiekostenrtvinvergel.aspx. Rondom het Eurovisie Songfestival krijgen omroepen van de EBU twee halve finales van elk 2:15 uur, een finale van 3:15 uur, drie maal 23 minuten Eurovision Countdown en +40 video clips van 3 minuten. Dat is samen 10:54 uur content, waarvan een groot deel van zeer hoge kwaliteit is en ook nog eens veel kijkers trekt en aandacht voor is in andere media. Per saldo kost een uur ESF-content minder dan een gemiddeld uur televisie. In Nederland, en helemaal daarbuiten!

  15. Als het geld van de televoting toch weer naar de omroepen gaat, waarom haken er dan land af wegens te hoge kosten ?????

  16. Sietske was een onafhankelijk journalist, maar praat nu Svante na

  17. Tja, dat dat geld grotendeels naar de omroepen terugvloeit is misschien wel positief, maar vroeger en langer stemmen lijkt me niet nuttig om de gekende uitwassen in de televoting tegen te gaan.

  18. Dat heeft niets te maken met stijgende kosten, maar met dalende inkomsten: De budgetten van veel omroepen worden simpelweg veel lager! In sommige landen wordt zelfs gesproken over het terugbrengen van publieke omroepbudgetten met tientallen procenten.

    Hendrik, zo’n opmerking is natuurlijk makkelijk geplaatst. Ik stel echter voor dat we het inhoudelijk houden. Ik leg hier graag e.e.a. uit en ik begrijp dat het voor enkelen hier makkelijk is om vanuit de luie stoel de EBU (dikwijls ongefundeerd) te bekritiseren. Dat zal vast makkelijker dan het organiseren van het ESF.

  19. Zo’n groot opgezet, Eurovisie songfestival dat zoveel geld kost, of moet kosten.
    Alle jaren meer om meer kosten.
    Kan dit niet een beetje minder kosten, zodat alle landen het weer kunnen betalen.
    In welk jaar het einde der hoge kosten, 2012 ???
    Begin dan maar vanaf nu met wat minder, maar ja geen enkel land wil onderdoen voor het jaar daarvoor met de show.
    Volgens mij kan een Songfestival doorgaan met de helft van de kosten als volgend jaar.

  20. Ha, Sietse. hebben jullie iedere week een klasje van Svante waarin je dit geleerd wordt ?

  21. Hxc3xa8 jongens kom!
    Ook ik ben er nog niet helemaal uit of ik wel zo blij ben met dit systeem, maar het valt te prijzen van Sietse de moeite neemt ons hier het e.e.a. uit te leggen.
    Bovendien lijken de argumenten/uitleg van Sietse mij erg helder en aannemelijk. Hij reageert inhoudelijk goed op ons, nu sommigen van ons nog…

  22. Als er maar niet tijdens de optredens het telefoonnummer 30 seconden in beeld komt te staan (zoals in het Junior). Dat komt zo SBS6-schreeuwerig over.

  23. Tja, ik ben benieuwd wat de impact hiervan is. Maar ergens kan ik me wel voorstellen dat het niet zo slecht is: tot dusver was het een duidelijk voordeel om laat in het programma op te treden, want dan zat je beter in het geheugen van de kijker. Als de kijker nu meteen kan stemmen als hij denkt “Hxc3xa9 dat is een leuk nummer”, ipv een uur later als hij het alweer is vergeten… Maar ja, of het in de praktijk ook zo werkt. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat Turken twee uur lang gaan zitten bellen aan xc3xa9xc3xa9n stuk door. Gratis is het ook weer niet. We zullen zien.

  24. Er wordt geen enkel woord gerept over b.v. de eerlijkheid van de liedjeswedstrijd. Heel mooi dat er concrete cijfers gegeven worden. En vanuit Sietse’s positie kan ik dat ook helemaal begrijpen.

    Maar is het niet gewoon….krom dat een televoter de mogelijkheid heeft meteen na het 4e land/liedje te stemmen op dit 4e liedje? Misschien besluit de televoter wel om direct na het 4e liedje in Haarlem een Amsterdammertje te drinken in de kroeg.

    @ Nico: Mee eens. Er zijn nog altijd mensen die graag willen dat elke televoter max. 1x kan stemmen. Uit naam van eerlijkheid van de wedstrijd is dat begrijpelijk.

    @ Jensen1981: De nieuwe regel maakt niks uit voor de Turkse gemeenschap hier. 12 punten van de televoters gingen altijd al naar Turkije

    @ Sietse: Men was heel voorzichtig met het invoeren van een 50%/50% systeem in te voeren…bang dat meerdere landen overwinningen gingen claimen. Julian Vignoles moest het zelfs eerst nog ‘testen’ in 2007. Wat leverde het onderzoek van Digame nu precies op? Ik ben het er namelijk niet zo mee eens dat het oude televotingsysteem nadelig werkt voor dixc3xa9 landen die als eerste moeten aantreden. Je kunt zoiets ook nooit echt hard maken. Zo won Oekraxc3xafne in de halve finale van 2008 aan het begin van de show. En Turkije won zelfs aan het begin van de show in 2003.

  25. Men kan nog meer het songfestival naar zulke dieptepunten helpen. Feit is dat ik het jammer vind dat de EBU deze regel invoert. Waarom niet gewoon de productiekosten van een festival naar beneden brengen? En reken maar dat de echte die-hard stemmers uit de Turkse gemeenschap komen hier!

  26. Gert Waterink en Jensen 1981 zijn dezelfde persoon en ze reageren op elkaar? Sorry, maar heeft Gert ( zo heet ie echt) soms last van een gespleten persoonlijkheid?

  27. Prijzenswaardig dat Sietse de moeite neemt om het publiek een antwoord te geven. Dat is xc3xa9xc3xa9n.
    Om nu verder inhoudelijk te gaan: ik vind het jammer dat dit systeem wordt ingevoerd op een moment dat men er technisch nog niet in geslaagd is om een maximum aantal stemmen per telefoon voor een land te regelen. Het is nu al zo dat er geen maximum is en als mensen nu volop gaan voor een bepaald land(bv. omdat ze het land van herkomst willen bevoordelen) hebben ze er in de huidige situatie in elk geval maar 15 minuten voor. Dadelijk de hele uitzending. Vind ik geen voordeel. Ook vrees ik dat het commerciele karakter er alleen maar nog extra mee benadrukt wordt door schreeuwende presentatoren die constant in de uitzending oproepen om maar zo veel mogelijk te stemmen. Nu doen ze dat alleen aan het einde van het programma en dat vind ik meer dan genoeg, eigenlijk. Ik hou zelf meer van een sfeer waarin je eerst lekker rustig liedjes kijkt en daarna eens gaat overwegen op welk land/landen je wilt stemmen zonder opgejut te worden door presentatoren. Mijn vrees is dat dit wel gaat gebeuren. Als men zich gaat beperken tot alleen aan het begin van de uitzending zeggen dat er de hele avond gestemd kan worden, zou ik er misschien nog mee kunnen leven. Maar ik verwacht dit niet. En dan vrees ik inderdaad een opdringerig SBS-cultuurtje binnen het programma, wat ik erg zou betreuren.

  28. Het was mij eerlijk gezegd niet bekend dat een systeem zoals hierboven beschreven wordt, in gebruik is bij het Junior Songfestival, maar daar kijk ik dan ook haast nooit naar. Wat ik mij na het lezen van het bovenstaand bericht het meest afvraag, is of aan de start van de optredens al gestemd mag worden op ALLE deelnemers of alleen op deelnemers die al opgetreden hebben. Dus met andere woorden: Kan ik dan al een sms versturen voor deelnemer 22 als op dat moment deelnemer 7 optreedt? Wanneer dit mogelijk is, dan zou ik dit pure rancune vinden!!

  29. Het zoveelste idiote regeltje. Hoeveel zullen er nog volgen voordat er helemaal niets meer over is van dit songfestival. Svante zal wel denken; er kijken hoofzakelijk toch alleen nog maar jongeren naar die sowieso al met de telefoon aan hun oor geplakt lopen hahaha!

  30. In 1 woord : Commercieel !
    Daar gaat het ESC !
    Net nadat ze ons blij hadden gemaakt met de vakjury.

  31. @Brabo
    Dat vind ik een hele goede opmerking van jou. Uit het antwoord van de EBU bij monde van Sietse Bakker zal blijken hoe nauw de EBU het neemt met eerlijkheid. Het zou inderdaad van de zotte zijn als je na liedje 1 al zou kunnen stemmen op liedje 19. Dat zou wel heel erg duidelijk maken dat het alleen om het geld te doen is.

  32. Mensen als Hendrik en Jan de Taalregelman doen gewoon vrolijk mee aan de nieuwe regel en gaan zich met hun volkse dommigheid de pleuris SMS-en. Let maar op :) .

  33. Hmmmm, ik twijfel ook over dit systeem!
    Al eerder (jaren terug) zei ik het songfestival draait een keer bij zich zelf de das om. het wordt steeds meer commercieel, steeds wordt er maar weer een nieuw systeem bedacht. Ik blijf een fan in hart en nieren, maar ja vroeger had het ESF voor mij persoonlijk meer charme!
    Maar goed we gaan het zien volgend jaar..
    Laat ik het maar “weer” positief zien volgend jaar!

  34. Lieve mensen, ik vind het jammer om zoveel stemmingmakerij te zien. Laten we even naar de feiten kijken: 2009 bracht ons een record aantal landen, een grote diversiteit aan muziek, een aantal fantastische inzendingen, een winnaar wiens nummer op z’n hoogtepunt de #3 best verkochte single in Europa was, een flink aantal kijkers meer (van 105- naar 125 miljoen), een record aantal televotes, de terugkeer van de vakjuries in de finale, een breed gedragen uitslag. Ieder z’n mening, ieder z’n smaak, maar dat zijn resultaten waar we als organisatoren bijzonder trots op zijn.

    Het is zo makkelijk om de EBU te bekritiseren zonder een goed alternatief te bieden, of zomaar wat te roepen. Wanneer iemand goede argumenten heeft, ga ik, zowel persoonlijk als namens de EBU, een dialoog niet uit de weg. Uit dat soort dialogen vloeien soms hele interessante dingen voort, die meer dan eens ter tafel komen tijdens vergaderingen van de Reference Group.

    Er zijn hier ESF-liefhebbers die ons met gemak uitmaken voor geldwolven of ander volk dat niet het beste voor zou hebben met het festival. Maar iedereen die het hele jaar, dag in, dag uit, keihard werkt om de klus weer op tijd te klaren is minstens zo’n grote liefhebber van datzelfde ESF! Svante Stockselius is al sinds 2000 intensief met het festival bezig, ikzelf ook (sinds 2006 vanuit de EBU). Vergelijk 2000 en 2009 met elkaar en zie hoe ver we vooruit zijn gegaan. Elk jaar brengen we de beste mensen in hun vakgebied bij elkaar vanuit heel Europa – licht, geluid, decorontwerp en -bouw, regie, organisatie, enz. En ja, zo’n evenement organiseren kost geld. Daarvan probeert de EBU zo min mogelijk last op de schouders van de omroepen (en dus vaak ook de belastingbetaler) te leggen, door bijvoorbeeld sponsoren aan te trekken (ook niet de minste namen!), CD-, DVD- en merchandisingverkoop, en televoting. We hadden het natuurlijk ook zo kunnen laten als in 2000, maar had het ESF dan overleefd? Het festival is sinds haar ontstaan onderhevig geweest aan veranderingen, vaak goede, soms minder goede. Het is dankzij die flexibiliteit dat we nu, na ruim 54 jaar, nog steeds elk jaar bij elkaar komen, thuis, “in pubs, clubs and even on the street”* om dit feest met elkaar te vieren!

    Er gaat veel vooraf aan een wijziging in de regels, om nog maar niet te spreken van een wijziging in het hart van het format. Onderzoek doen, televisieproducers hun licht erover laten schijnen, luisteren naar wat de deelnemende omroepen graag willen, meewegen wat pers en fans willen, hoe het publiek reageert, trends in de mediawereld in de gaten houden, goed nadenken over de consequenties, tot in de puntjes. Wanneer we tot een conclusie komen en een weloverwogen, goed onderbouwd besluit nemen, zijn we daar trots op. Dat blijkt dan ook uit de communicatie.

    Ik ben voor openheid, voor discussie. En dat is precies wat ik sinds mijn aantreden in 2006 heb getracht te doen. Hier reageren is daar onderdeel van en zal dat ook blijven. Dan kijk ik alvast uit naar een inhoudelijke discussie. En soms – sorry Jan, deze gaat in het Engels – we can at least agree to disagree.

    Slaap lekker, mede-liefhebbers!

    * Onvergetelijk: Anneli Peebo, ESF 2002

  35. @Sietse
    Je klinkt sinds je voor de EBU werkt nogal ingestudeerd. Vandaar mijn opmerking.
    Wanneer ik 2000 en 2009 met elkaar vergelijk zie ik alleen een verdere verloedering van het ESF. De laatste weken heb ik de voorbeschouwingsfilmpjes van 1986 tot en met 2000 gedigitaliseerd. Na 2000 niet omdat de VRT ze niet meer integraal heeft uitgezonden maar ik weet niet of ik het ook wel echt de moeite waard vind sinds de couleur locale van de meeste inzendingen verdwenen is.

    Hoe staat het trouwens tegenwoordig met je Estisch ?

  36. Wat ik grappig vind is hoe de EBU zich na een paar jaar altijd onderuit haalt. Svante die steeds verkondigt dat televoting het meest democratische systeem is terwijl iedereen met ogen en oren kan zien en horen dat het niet is. En dan noemt Svante ineens de 50/50 weer ineens een aanzienlijke verbetering. Wanneer er volgend jaar ineens 35 landen op het ESF staan wat wordt de argumentatie van Sietse/Svante dan ? Dat ze niet goed bezig zijn waardoor minder landen zijn komen opdagen ?

    Wannneer je de argumentatie van Lieve mensen, ik vind het jammer om zoveel stemmingmakerij te zien. Laten we even naar de feiten kijken: 2009 bracht ons een record aantal landen… doortrekt wel.

    Raar dat jullie zo’n “ondemocratisch” systeem als vakjury’s nu ineens op handen dragen en als argumentatie aandragen terwijl Svante een paar jaar geleden niet wist of hij het nog sterker kon afkeuren dan hij al deed met idiote argumenten waarbij het net was alsof hij zijn luisterend en lezend publiek niet hoog inschatte.

  37. Jan, ik denk dat we daarin heel duidelijk en ook gewoon consistent in zijn geweest. Citaatje vanuit de aankondiging:

    “Nothing is more democratic than the vote of the public. But a jury takes the opportunity to listen to the songs several times, before they make up their minds. In Belgrade, we saw a difference in judgment of the public and the back-up juries, and we believe a combination will make the show more interesting,” said Svante Stockselius, Executive Supervisor of the Eurovision Song Contest on behalf of the EBU.

    Je zegt: “Wat ik grappig vind is hoe de EBU zich na een paar jaar altijd onderuit haalt.” Ga je dan xc3xa9cht geheel voorbij aan het gegeven dat de omstandigheden nu eenmaal ook veranderen?

    Het stelt me wel gerust te zien dat een groot deel van je argumentatie inmiddels op smaak berust. Daar ga ik niet over twisten :)

  38. Toen de telefoonstemming werd ingevoerd heb ik en waarschijnlijk ook andere fans bij Marchal-Ortiz en Meier-Beer en later bij Stockselius aangegeven wat de voordelen van jury’s zijn. Dit werd steeds door de EBU met vreemde redeneringen bestreden. Hopelijk komt de EBU binnen 10 jaar op meer van haar idiote beslissingen terug.

  39. En Jan, wat zijn de voordelen van vakjury’s ? Dat ze – zoals in 2002 – werden omgekocht ?

  40. Uit onderzoek is gebleken dat landen die later op de avond optreden een voordeel hebben t.o.v. de eerder optredende landen. Juist dit systeem gaat dat tegen.

  41. Ach we zien het allemaal wel…
    Winnen is gewoon moeilijk maar dat we als NL weer meedoen is natuurlijk het belangrijkste.
    Wie oh wie gaat er voor NL naar Oslo?

  42. Ik wist wel dat er wat tegen over moest staan. Het nieuws van het 50/50 systeem is geweldig, maar men kon wel verwachten dat er iets (voor sommige) vervelends tegenover staat.

    Wat ik idd jammer ga vinden is dat ik 30 seconde lang naar een telefoonnummer moet gaan kijken, waardoor men min of meer al gedwongen wordt om te gaan bellen. Gaan jullie dit ook op het songfestival doen?

    Ook is jammer, en ik weet dat het gebeurd, dat bijvoorbeeld de Turken in Nederland al vanaf seconde 1 massaal op het liedje uit Turkije gaan stemmen. Dit betekend dat Turkije al gegarandeerd 5 punten binnen heeft.

    Ik denk dat Nederland toe is aan een goed ESF liedje. Ik hoop van harte dat de Tros is moois stuurt. We worden vanzelf wat vriendelijker op deze web-log als Nederland weer is in de top 10 komt.

  43. De geruchten over de 3 J’s worden sterker en sterker! (Gaat een zwaar jaar voor ons worden, mede-fans!) Bah!!

  44. Als Turken, Grieken, Russen en Armeniers zo vaak voor hun eigen land bellen, is dat een teken, dat de integratie nog niet goed is gelukt. En als je dan bedenkt, dat Turkije, Rusland en Griekenland slechts xc3xa9xc3xa9n keer hebben gewonnen -Armenie nog nooit-, begrijp ik de commotie niet.
    Nederland is geen klap beter, wel willen winnen, maar de successen van Oost-Europa negeren of belachelijk maken, (hoe vaak lees ik hier over een drugsprobleem van Dima Bilan – alsof het popwereldje in het westen zulke problemen niet kent, “slettige” optredens van Oekraine kritiseren, alsof Madonna en Amy Winehouse hooggesloten op de bxc3xbchne staan, noem maar op.
    Hoe in Nederland wordt gedacht, wordt elders in Europa heus wel geregistreerd, een top 10 liedje zal dan ook nog lang een droom blijven, want Nederland hoort niet tot de lievelingslanden van het song contestpubliek, om het nog maar mild uit te drukken.

  45. ja zo blijft de discussie tot ten einde duren. Waarschijnlijk komt het omdat ik een generatie verder ben maar smaken verschillen idd. Maar wat een charme had het songfestival toen, destijds was het kleinschaliger en voor mijn gevoel intiemer. Natuurlijk door de uitbreiding van diverse landen. Mooi dat het goed bekeken was afgelopen jaar en ik gun volgend jaar net zo of zoveel meer kijkcijfers, maar er zijn nu eenmaal mensen die het ESF destijds beter was. Ik hoop dat het ESF een lange tijd meegaat, maar soms betwijfel ik het vanwege de commercie (natuurlijk moet er geld rollen, maar het kan ook iets breken). Maar nogmaals ik bekijk het nog positief en verlang weer naar een volgende ESF, maar dat neemt niet weg dat ik het een tijd geleden spannender, mooier etc. vond!

  46. De 3 js leuk, als ze met een leuk lied komen waarom niet?

  47. @ Sietse, bij het JESF geldt een maximum van 20 stemmen per telefoonlijn. Is het geen idee om, nu je de hele uitzending kan stemmen, ook een maximum in te voeren voor het ESF?

  48. @RobbieR
    de 3js naar Oslo?? Dat wordt bijvoorbaat helemaal niets. Ikzelf zou ook graag willen maar mijn gehoor is niet helemaal in orde.
    Gelukkig wordt ik nu herlijk verzorgt door mijn moedertje en meissie.

  49. Al vind ik ze te gek, denk niet dat de 3js willen gaan. “Hou van mij” schitterend nummer.
    Toen ik naar de nieuwe dvd van ze Akousteren aan het luisteren was dacht ik daar ook nog aan, dat hun ook wel super zouden zijn maar helaas pindakaas.

  50. Als ik de 3J’s was zou ik m’n talenten niet aan het songfestival verspillen. Haal liever iets weg bij popstars ofzo, in die vergaarbak valt altijd nog wel iets te grabbelen.

  51. De 3J’s? Ik weet niet hoor. Weer “drie oude mannen” – zullen ze in de rest van Europa denken dat ‘t weer De Toppers zijn in een ander jasje… En hoe klinkt dat in ‘t Engels; “Three Jays” of zoiets?

  52. @gj: Idd!;) – nee, da’s wel flauw… Maar ik dacht de Nederlandse kandidaat al bekend was? (tenminste, ik las dat dit gelekt was uit de “wandelgangen”, zo’n twee weken terug).

  53. Daarom gaan ze denk ik ook niet vanwege de reakties als bijv 3 gays enzo en geef ze eens ongelijk. Daarom haken heel veel goeie artiesten af. Begrijp me niet verkeerd ik vind het songfestival helemaal te gek maar snap waarom veel artiesten hard wegrennen en prompt hun agendas vol hebben in mei;)

  54. @Klaar: begrijp me niet verkeerd, op zich vind ik de 3J’s niet slecht – sommige nummers zijn wel goed (zoals “Hou van Mij” – zoiets zou ‘t wel goed kunnen doen op het ESF, of een nummer met folk/etnische invloeden). Maar ik vind wel dat een artiest zelf achter de deelname moet staan – ga GRAAG, of ga NIET.

  55. Mijn agenda is vol. Helaas, helaas. Ik had graag gewild, maar ja. Heb dan een fotoshoot voor een nieuwe reclame. Nu in een rode zwembroek spannend!!

  56. Ik heb het ook te druk in mei, moet m’n haar wassen!

  57. En Anouk krijgt een baby, dus die kan ook niet. Andere kandidaten?

  58. Moniek S. staat dan de hele maand op de markt paling schoon te maken, dat wordt dus ook niks. Wat denken jullie van Patty B. met haar vriendinnen??

  59. Eigenlijk is het nog geheim maar ik kan toch al in primeur vertellen dat ik door de TROS gevraagd ben. Ik moet nog ff bekijken hoe het zit met mijn rol in Hans en Grietje.

    Ik wil Nederland eindelijk nog eens een overwinning bezorgen en je kan er van op aan dat ik er alles zal aan gaan doen.

    Gelukkig is mijn tent uit 2000 reeds jaren geleden verkocht, maar de nieuwe zal nog groter worden.

  60. @Patrick,
    idd. als we goed willen scoren is dit een geweldige kandidaat. hahahaha

  61. LOL, het nummer duurt wel precies 3 minuten en een beetje:P

  62. Heb gisteren een interview gezien. Belle Perez wil wel graag voor Belgixc3xab, mits er geen voorrondes komen. Nou Eurosong komt ook idd niet meer. Dus maakt ze een grote kans. Er werd ook nog gevraagd of ze door de Tros is benaderd om voor Nederland uit te komen, maar dat is nooit aan haar gevraagd.

  63. @Lilian: Natalia gaat denk ik voor Belgie. Ze heeft 2 keer misgegrepen bij de voorrondes van Eurosong, en wilt alleen meedoen als er intern gekozen wordt – komend jaar dus. Laatst zag ik haar op TV, en ze deed er erg geheimzinnig over, dus volgens mij is ze al gevraagd doord de VRT.

  64. Echt geen hond wil er naar toe, Sanne Hans/Miss Montreal die reageert zelf op haar eigen video’s dus ik dacht laat ik het gewoon vragen. Zegt ze: Nee, misschien alleen om daar bier te drinken. (In Oslo dus) Maar juist voor artiesten zoals zij zou het veel opleveren. Nou ja.. ze gaf antwoord en het maakt haar geen mindere artiest.

    3Js zou ik niet eens zo erg vinden, toch een beetje het beste wat Volendam te bieden heeft. Desnoods iets wat net zo typisch is als Wiegelied. En het lijkt me ook geen afgang als ze gaan.. maarja om na 3 oude mannen weer met 3 oude mannen te komen? Al heeft Jan Dulles nog wel een redelijke kop. Wel oud .. maar toch.

  65. @Marjolein: Ik vind het jammer dat er artiesten zijn die zo reageren. Volgens mij komt dat vooral door de zure reacties uit eigen land elk jaar – maar als Nederland het de afgelopen jaren gewoon goed had gedaan, vond iedereen het geweldig.

  66. Nou ja.. ze heeft het lef om zelf te reageren op haar video’s. Dus ik denk dat ze wel wat aankan. Ik denk dat zij vind dat zij niet bij het songfestival hoort ofzo.. omdat ze niet kitsch en plastic is. Dus het is ook iets van een beeld van het songfestival zelf. Maar dat ze elk jaar de grond in worden geboord zal zeker niet helpen.

  67. Okay, maar niet alle liedjes zijn “kitsch en plastic”, tenminste ik hoor toch een grote verscheidenheid aan stijlen (pop, rock, folk, etnisch, klassiek getint…)Dit jaar vond ik het ESF erg goed, en ik hoop – nu de vakjury prominenter aanwezig zal zijn – dat veel landen goede liedjes/artiesten zullen sturen, en de kolder achterwege laten.

  68. 3JS heeft een theatertour in mei 2010 op de agenda staan.

  69. Ze waren afgelopen jaar ook in de Toppers Soap te zien; toen waren ze niet bepaald enthousiast over het ESF.

  70. Om heel eerlijk te zijn vind ik de artiesten die zeggen dat het songfestival je imago schaadt alleen maar watjes.

    Wat kan nou een grotere eer zijn om je land te kunnen vertegenwoordigen in zo een grote wedstrijd! Als je echt goed bent, doe je het daar ook goed! Zeker na afgelopen jaar!

    Zelf hoop ik op een Kim Lian of Nathalie Makoma die Nederland gaat vertegenwoordigen.

  71. @NilsB: helemaal mee eens!! En Kim-Lian zou idd een goede keuze zijn (tenminste, van de namen die ik voorbij heb zijn komen).

  72. Voor wat, hoort wat moet de EBU gedacht hebben. Stelletje golddiggers :( Ze willen gewoon niet het meest eerlijke systeem. Jammer dat geld zoveel belangrijker is dan vroeger.

  73. Geen grote verrassing wat mij betreft. Jammer dat ze niet een maximum stellen aan uitgebrachte stemmen per telefoonaansluiting, of is dat technisch niet mogelijk?
    Wat erg jammer is dat we nu constant die telefoonnummers in beeld zien. Het Songfestival zou eigenlijk in de huidige vorm beter bij de commercixc3xable omroepen passen.

  74. Wanneer gaan ze die “rotte appel” er eens van tussen halen die altijd met geld in zijn hoofd zit bij het ESC ???
    Het ene moet het andere prijsgeven.
    Alles voor het geld en niets meer voor een mooi zeer goed lied.

  75. @Rob!
    Vind ik ook. Het ESF heeft nog maar weinig “publieke identiteit”.

  76. ESC, staat voor:

    (E)urovision (S)ong (C)ommercieel.

    Dat is het !

  77. 84 reacties en de meeste tamelijk ongefundeerd.

    Ik heb eigenlijk helemaal niet zo’n mening over deze ontwikkeling.

    Mensen smsxc3xa9n of pakken de telefoon nadat ze een leuk liedje hebben gehoord. De meeste kijkers zullen niet wachten tot de pauze omdat ze dan al afgehaakt zijn, of niet weten welk land ze leuk vonden of de impuls van stemmen al verdwenen is. Dit lijkt mij dus wel een aardige ontwikkeling.

    Het voordeel van Oost-Europa of Turkije zie ik niet zo. Deze regeling tast de 50/50 regeling toch niet aan. (Een ontwikkeling die ik wel zeer toejuich).

    Ja, de EBU wil net als alle andere organisaties (en dus mensen) meer geld genereren. Is dat verkeerd? Ik zou ook veel liever en iets minder commerciele wereld willen hebben, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Zo’n festival kost geld en vanuit de omroepbijdragen (dus belastingen) gaat dat niet. Ik vind dat het geld niet alles mag bepalen (dus geen overwinning kopen), maar je ogen sluiten voor de noodzaak van een financieel rendabel festival is onzinnig.

    Al met al heb ik geen bezwaren tegen deze ontwikkeling en het zal waarschijnlijk wel okay zijn.

    Laten we dus maar gewoon genieten van drie leuke televisie-avonden per jaar.

  78. Het zou wel vreemd zijn als je gelijk aan het begin al voor alle liedjes kan stemmen, maar ik denk ook dat het wat betreft de diaspora niet uitmaakt. Het is best een slimme regel voor de EBU. Doordat je langer kan bellen verdienen ze dus meer centen en de stemmen tellen gewoon voor 50% mee, dus invloed blijft hetzelfde.

  79. En wat is het dan weer volgend jaar… vraag ik me dan af. Een week op voorhand stemmen… via internet…

  80. Kunnen alle Turken en Armenen hun tientallen mobiele telefoons helemaal leegbellen om op hun eigen land te stemmen.
    De gedachte alleen al dat Turkije en Armenixc3xab weer in de top 10 terecht komen.
    In heel Europa zitten nu eenmaal veel Turken en Armenen die op hun eigen land gaan stemmen. Nee, dit is geen goede ontwikkeling! Het 50/50 systeem sprak mij erg aan, maar het wordt helemaal naar beneden gehaald nu je tijdens de uitzending al kunt bellen en sms-en. Een bron van inkomsten dus.

  81. Het beste zou gewoon zijn dat ieder land een publieksjury had van laten we zeggen 500-1000 mensen ongeveer, die een afspiegeling vormen van de bevolking in dat land. Een soort officixc3xable opiniepeiling dus. Dxc3xa1t is pas eerlijk. Een zelfde methode werd gebruikt bij Duitse nationale finales in de jaren 80.
    Maar ik maak me geen illusies dat die methode ooit gebruikt gaat worden bij het songfestival van deze tijd, want het kost geld.

  82. Waarom zet de EBU niet vanaf de tweede halve finale de lijnen open ? En de lijnen voor de halve finales kunnen ze anderhalve week open zetten…. ;-)
    Ach, ik zie ineens dat Ayrton hetzelfde idee heeft. Nu Svante nog maar dat kan Sietse hem wel vertellen.

  83. Ze kunnen natuurlijk ook nog de telefoonlijnen en Internet open zetten vanaf het moment dat het liedje gekozen is. En nog meer inkomsten levert het op wanneer je ook binnen de grenzen van het land op je eigen nummer mag stemmen…..
    Eigenlijk ook niet democratisch dat Nederlanders in Nederland niet op de bijdrage van Nederland mogen stemmen. De Turken in Nederland mogen wel op hun eigen land stemmen.

  84. Al sinds jaren vind ik de Turkse bijdragen beter dan die van Nederland. Waarom speelt de TROS daar niet op in en stuurt een Turks/Nederlanse zangeres? Ik mag, in het buitenland wonend, op Nederland stemmen, maar vind de bijdragen niet goed en niet modern. Het probleem ligt in ons land, we zijn niet Europees genoeg maar volkomen geamerikaniseerd.

  85. Ik zit er nog over te denken. Ze kunnen de stemming natuurlijk ook op 1 januari laten beginnen en tot de halve finales door laten duren. De Turken stemmen toch al op Turkije ongeacht het liedje en ze kunnen de telefoonkosten over meerdere telefoonrekeningen spreiden, bv. iedere maand 50 keer op Turkije stemmen.

  86. @Norman
    Wat is er dan Europees aan de rest van Europa op het ESF (Euro’s $Dollars Franken) ?

  87. xe2x82xac$xc6x92 2010 (ja, het guldenteken is wel wat ouderwets maar het staat wel mooi).

  88. Kledingreclame is ook nog een optie om geld te genereren, bv. de Toppers met groot D S B op de achterkant van hun pak. De eerste 10 seconden van een bijdrage kan ook nog voor reclameuitingen gereserveerd worden. De introductiefilmpjes kunnen door sponsorfilmpjes vervangen worden.

  89. Dat vroeg ik me ook al af Jan! Turkije Europees?? Flauwe aftreksels van Amerikaanse poppelepopliedjes net als Griekenland enz. enz.enz.

  90. Waarom gaat dat Songfestival eigenlijk niet naar MTV of TMF, daar hoort het wellicht beter thuis.

  91. @Norman: ik woon in Amerika en vind Nederland helemaal niet veramerikaniseerd. De muziekscene is hier in de VS juist heel anders dan wat in West-Europa voor “Amerikaans” moet doorgaan.

    Maar goed, buiten dat vind ik dat NL eigenlijk gewoon zou moeten sturen wat er populair is. Ongeacht of men verwacht dat een nummer het goed zal doen of niet. Maar het blijft allemaal zo braaf waardoor het het allemaal net niet is.

  92. Ja ook ik snap niet dat Nederland te Amerikaans gevonden wordt.
    Wij zijn juist niet Amerikaans genoeg!
    Landen als Oekraxc3xafne en Azerbeidzjan hebben het wat dat betreft veel beter begrepen

  93. In sommige landen kan je wel de hele week stemmen op je favoriet. Als de finalisten bekend zijn, kan de ebu best de lijnen open houden.

  94. Bel voor Turkije (het hele jaar rond)
    0909-0101 (Turkey is the best)
    Bel voor Armenie (het hele jaar rond)
    0909-0102 (Armenia is the best)

    Hou van je vaderland en bel minstens 3 keer per dag. Wie wint de televote in Nederland dit jaar ?

    Het DSB-steunfonds

  95. Ha ha ha!
    gelukkig houden wij-songfestivalfans- van humor!
    Oh ja ik weet uit mijn bronnen dat Annie Schilder (ex BZN) gaat voor Nederland! Met een heel mooi ballad!

  96. Helemaal met Remco vd Berg eens! En Sietse bedankt dat je, ondanks de vele azijnpissers hier, ons toch van informatie voorziet hier!

  97. Toch wel jammer dat Anouk niet gaat voor het ESF! Geweldige artiest waar wij Nederlanders niet voor hoeven te schamen Hallo Pay Bart! ;-)

  98. Ook Anouk gaat het slecht doen, dat kan ik je nu al op een briefje geven. Anouk is verstandig dat ze niet wil meedoen.
    Annie Schilder met een ballad? Jongens, doe even normaal.

  99. Bonnie St. Clair en Patty Brard willen misschien een duetje samen zingen. Onder het motto “dolle pret met Bon & Pat”.

  100. Hey Robbie ;-) !
    Met je eens: Anouk zou geweldig zijn voor NL.
    Een lied als Lost, One word of If I go zouden m.i. zeker top 10 worden!

  101. Nee jammer genoeg is Anouk zwanger! Maar ijzersterk artiest, had toch wel veel punten scoren voor Nederland. Nu hoop ik op Lisa of Wende Snijders! Oh ja jammer de 3 Js gaan niet..

  102. annie Schilder was mijn ehhhh grapje en die gaat ook niet!

  103. Lisa heb ik live gehoord en die is echt zeer zeer getalenteerd. Laten we nou niet moeilijk doen en deze artiest gewoon naar Oslo zenden en alvast de organisatie van 2011 op poten gaan zetten want 1 ding is duidelijk als Lisa gaat komt het ESF 2011 naar Nederland

  104. “Laten we” … ????
    Was het maar waar dat we ook maar iets te zeggen hadden over de keuze van de TROS.

  105. Severine en Frida B. blijven mijn favorieten van het songfestival.
    Lisa mag vooor mij naar het songfestival geweldige vrouw!

  106. Bah, Sharon Kips. Vindt haar meer voor de EO jongerendag. Of voor het plaatselijke kerkkoor!!!! Dus alsjeblieft geen Sharon Kips.

  107. Liever Kips leverworst dan gewone leverworst lalalala……

  108. @Jantaalregel:

    Het feit dat je niet constant commentaar hebt, betekent niet automatisch dat je een hielenlikker bent.
    Daar zitten nog vele andere nuances tussen.
    Sommigen dingen vinden we goede beslissingen, sommige beslissingen omtrent het ESF vinden we niet kunnen en andere dingen hebben we soms gewoon geen mening over.
    Het feit dat ik en velen met mij niet constant ruzie maken met mensen van de EBU betekent niet dat we hielenlikkers zijn, maar gewoon dat we niet op xc3xa1lle slakken zou leggen.

  109. Natuurlijk, want je ze kunnen meteen beginnen met bellen en hoeven niet precies in die 15 minuten achteraf te stemmen.
    Nee joh, ze kennen het nummer niet eens en kijken niet eens naar de show, maar moeten wel stemmen anders is het een soort van landverraad voor die gasten.
    Buitengewoon walhelijk!